FAQ

De meestgestelde vragen op een rijtje. Handig geselecteerd op onderwerp, zodat jij snel de antwoorden op jouw vragen hebt.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over Caritas. Bijvoorbeeld over de voorwaarden waaraan jij moet voldoen als jij voor een woning in aanmerking wilt komen. Welke documenten jij moet aanleveren. Maar ook over de appartementen zelf.

Algemeen

De woningen worden naar verwachting het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd.

De inschrijfperiode is gesloten. Wil je toch inschrijven? Dat kan! Wij plaatsen je dan op de reservelijst. De inschrijving verloopt digitaal via deze website. Je kan jouw interesse voor de betreffende woning(en) hier kenbaar maken. Neem eerst een kijkje in de woningzoeker om jouw voorkeurswoningen te bepalen. Vervolgens doorloop je bij de inschrijving verschillende stappen, zoals het invullen van jouw gegevens en het uploaden van relevante documenten. Zodra er een toewijzing mogelijk is ontvang je bericht per mail.

Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en we brengen geen bemiddelingskosten in rekening.

Helaas kunnen de woningen niet bezichtigd worden. Aangezien het nieuwbouwwoningen betreffen en er op de bouwplaats hard wordt gewerkt, gelden er strenge regels voor het betreden van de bouwplaats. We gaan op een later moment met de aannemer kijken of er een kijkmoment mogelijk is. Indien hier meer duidelijkheid over is, informeren wij je hierover via de website en een nieuwsbrief.

Huisdieren zijn toegestaan mits die geen overlast of gevaar veroorzaken voor de andere bewoners.

Voorwaarden en inschrijving

Om in aanmerking te komen voor een woning in Caritas, worden de volgende voorwaarden als richtlijn aangehouden:

  • Je bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld en eventuele 13e maand) bedraagt minimaal 3,5 keer de maandhuurprijs;
  • Het (gezamenlijke) bruto jaarinkomen mag niet meer dan €69.573 (prijspeil 2023) bedragen. Bij een woning met een huurprijs tot €1.029,- mag het (gezamenlijke) bruto jaarinkomen mag niet meer dan €57.207 (prijspeil 2023) bedragen.
  • Huur je samen? Beide inkomens mogen bij elkaar opgeteld worden;
  • Heb je eigen vermogen: 10% van het vermogen mag bij het jaarinkomen worden opgeteld;
  • Ben je zelfstandig ondernemer? De hierboven genoemde inkomensrichtlijnen gelden. We kijken daarbij naar de nettowinst voor belasting. Daarnaast dient er sprake te zijn van minimaal één afgesloten boekjaar.
  • Ben je gepensioneerd? Het gezamenlijke bruto maandinkomen bedraagt minimaal 3 keer de maandhuurprijs.

Je dient een huisvestingsvergunning te verkrijgen via Gemeente Amsterdam. Voor de voorwaarden hiervan verwijzen wij je graag naar de website van de Gemeente Amsterdam.

De woningen worden toegewezen aan de best passende kandidaat. Hierbij wordt gekeken naar de gestelde inkomenseisen, woningvoorkeuren, volledigheid van het dossier en beschikbaarheid. Daarnaast krijgen de volgende kandidaten voorrang:

  • Kandidaten die voldoen aan de gestelde inkomenseisen, en daarnaast een sociale huurwoning achterlaten, een sleutelberoep hebben of een starter zijn op de woningmarkt

Zijn er gelijkwaardige kandidaten, dan wordt een woning toegewezen middels een lotingsysteem.

Je krijgt voorrang indien je voor minimaal 28 uur werkzaam bent en in een zogenoemd sleutelberoep. Grofweg zijn sleutelberoepen maatschappelijke beroepsgroepen zoals zorgmedewerkers, leraren in het primair en voortgezet onderwijs en politieagenten.

Een starter op de woningmarkt zijn huurders tot 35 jaar.

Indien je voor 2 oktober 9.00 uur hebt ingeschreven, hoor je uiterlijk 6 oktober per mail of je een woning toegewezen hebt gekregen. Heb je je inschrijving na de eerste inschrijfronde ingediend, dan worden de dossiers op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.

In jouw digitale dossier kun je zien welke documenten je aan moet leveren om jouw inschrijving compleet te maken. Dit verschilt per type inkomens- en woonsituatie.

LET OP! Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus controleer het nog een keer goed.

In alle situaties moet je een identiteitsbewijs aanleveren (zonder BSN!) en een uittreksel BRP aanleveren. Daarnaast worden de volgende documenten opgevraagd.

In loondienst:

  • Recente werkgeversverklaring (max. 3 maanden oud)
  • 3 recente loonstroken
  • 3 bankafschriften met loonstorting
  • UWV verzekeringsbericht (zonder BSN nummer)

Gepensioneerd/Uitkering:

  • Jaaropgaven van het afgelopen jaar (AOW, aanvullende pensioenen, uitkeringsinstantie)
  • Kopie bankafschrift met de pensioenstortingen/uitkeringsstortingen van de afgelopen 3 maanden

Zelfstandig ondernemer:

  • Balans, winst- en verliesrekening van de 2 meest recente jaren (opgesteld door een accountant of boekhouder
  • Recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (max. 3 maanden oud)
  • Meest recente rapport aangifte inkomstenbelasting of inkomensverklaring belastingdienst

Koopwoning:

  • (Voorlopige) koopakte indien de woning verkocht is
  • Jaaropgave hypotheek
  • Recente hypotheekverklaring

Huurwoning:

  • Recente verhuurdersverklaring

Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je alles vanuit huis organiseren. Zo hoef je geen vrij te nemen om ergens op een kantoor van alles in te komen leveren. Vanzelfsprekend staan we je ook graag persoonlijk te woord en helpen wij je, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor jou perfecte woning.

Je gegevens worden verzamelt en verwerkt als je onze website bezoekt en/of jij je via onze website inschrijft voor een huurwoning. We verwerken persoonsgegevens om aan onze verplichting als verhuurder te kunnen voldoen en om onze activiteiten zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, in overeenstemming met de geldende wettelijke verplichtingen. Meer weten? Lees dan ons privacy statement.

De te sluiten huurovereenkomst geldt voor minimaal 12 maanden en wordt stilzwijgend verlengd. Na deze periode is het mogelijk om per de 1e of 16e van de maand de huurovereenkomst op te zeggen. De opzegtermijn bedraagt 1 volle maand.

Bij aanvang huur zal er standaard een borg van 2 keer de kale maandhuur gevraagd worden.

Het is alleen mogelijk een woning te huren als je zelf voldoet aan de gestelde inkomenseis, waarbij maximaal 2 inkomens als een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Een garantstelling door derden (bijvoorbeeld jouw ouders) wordt niet geaccepteerd.

Ben je student, dan kun je helaas niet bij ons huren. Je moet namelijk zelf kunnen voldoen aan onze inkomenseisen. Ook woningdelen is niet toegestaan. Dit is wanneer je met 3 personen of meer woont, waarbij er geen sprake is van een gezinssituatie.

Wil je samen met iemand huren, met wie je geen relatie hebt? Het is niet toegestaan om de woningen te huren als woningdelers. Er wordt uitsluitend verhuurd aan alleenstaanden, samenwonende partners en gezinnen.

Kosten

De woningen worden verhuurd in het midden huursegment. Het is daardoor niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. Volledigheidshalve verwijzen wij je graag naar de website van de overheid.

Ja, bovenop de kale huurprijs moet je nog servicekosten betalen. €50 voorschot servicekosten voor de woning en €15 voorschot servicekosten voor een parkeerplaats.

Dit betreffen kale huurprijzen. Naast de huurprijs en servicekosten moet je rekening houden met een aantal andere vaste lasten. Denk hierbij aan je individuele verbruik van elektra, verwarming en water. Verder betaal je als huurder belastingen, zoals waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing. Daarnaast ben je als huurder verplicht om een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Afwerking

Projectstoffeerder Hügge kan je helpen met het kopen van een vloer. Kies je een vloer van Hügge dan weet jij in ieder geval zeker dat de uitgekozen ondervloer en het laminaat voldoen aan de gestelde eisen voor vloerverwarming en contactgeluid. Bekijk hier de mogelijkheden:

De wanden in de woning worden behangklaar afgewerkt. Dit betekent dat je voor het behangen of stucen van de wanden deze met voorstrijk moet voorbehandelen. De plafonds worden voorzien van spuitpleisterwerk.

De keuken beschikt over een inductie kookplaat, ingebouwde vaatwasser, koel-vriescombinatie, afzuigkap en een combi-oven met magnetron functie.

De badkamer is betegeld en beschikt over een inloopdouche met wastafel, spiegel, en handdoekradiator.

Nee, niet iedere woning heeft een eigen buitenruimte. Je kan op de plattegrond van de woning zien of er een buitenruimte bij zit.

De appartementen worden voorzien van vloerverwarming. De regeling geschiedt door middel van thermostaten. In alle badkamers is een elektrische radiator opgenomen. Voor de verwarming van de appartementen wordt gebruik gemaakt van stadsverwarming.

Nee, er zit standaard geen parkeerplaats bij de woning. Wil je graag een parkeerplaats huren, dan kun je dit aangeven op je inschrijfformulier. Er bestaat een mogelijkheid om een parkeerplaats te huren naast het gebouw. De huurprijs hiervoor is € 150 per maand excl. servicekosten (prijspeil 2023).

Je fiets kan je stallen in de gezamenlijke fietsenberging. Deze bevindt zich (half) verdiept en op de begane grond.